Kun käsikirjoittaja-ohjaaja Otto Nybergiä, 31, pyydettiin tekemään yksinäisyydestä kertova nuorten esitys Rovaniemen Teatteriin, aiheeseen oli helppo tarttua. Yksinäisyyden kokemus ja sen pohdiskelu on kulkenut Nybergin matkassa koko hänen nuoruutensa ja aikuisikänsä.

”Lapsena minun oli helppo kohdata toisia ihmisiä, mutta se on tullut vaikeammaksi, mitä enemmän on tullut ikää.”

JULIUS – Kaukaisella tähdellä oman päänsä sisällä -näytelmän yläkouluikäisen Juliuksen kokemukset pohjaavat Nybergin omiin tuntemuksiin.

”En koe itseäni yksinäiseksi, kun olen yksin, vaan silloin, kun olen toisten ihmisten seurassa. Minun ja toisten ihmisten väliin jää aina tietty etäisyys”, Nyberg kertoo.

Varsinkin nuorempana Nyberg koki kommunikaation haastavaksi. Hänestä tuntui, ettei tullut täysin ymmärretyksi, ja ettei hän itsekään ymmärtänyt täysin muita.

”Ihminen tulee näkyväksi ja olemassa olevaksi toisille vain yhteisen tekemisen kautta, mutta luonteva toisten ihmisten kanssa oleminen voi olla kovin vaikeaa.”

Se pelottaa, koska sosiaalisiin tilanteisiin liittyy häpeää ja uhkakuvia. Toisten silmissä ei haluta näyttää oudolta. Pelätään, että oma luontainen oleminen näyttäytyykin ulospäin kummallisena. Pelätään torjutuksi tulemista.

Oman päänsä sisällä

Myös näytelmän Juliukselle toisten ihmisten kohtaaminen on vaikeaa. Äiti ja isä ovat eronneet, ja Julius on muuttanut äidin työn takia Rovaniemelle. Uusia kavereita on vaikea löytää, ja samaan syssyyn osuu myös itsenäistymisen vaihe, jolloin äidinkään kanssa oleminen ei ole enää samanlaista kuin ennen.

Juliuksen paras ystävä onkin tietokoneen käyttöjärjestelmä Isa – täysin teknologinen olento, jonka kanssa Julius kommunikoi.

Otto Nyberg ajattelee, että nykyajan nuorten ja vanhempienkin ihmisten käsitys maailmasta on muuttunut teknologian myötä.

Sosiaalisen median ja informaatiotulvan myötä ihmiset elävät useammassa todellisuudessa yhtä aikaa. Puhelin ja tietokone tuovat kaiken ulottuvillemme välittömästi ja usein kommunikaatiokin tapahtuu siellä. Siksi perinteinen yhdessäolo voi muuttua vaikeammaksi.

”Sillä on varmasti vaikutusta siihen, miten ihmiset kohtaavat ja miten yksinäisiltä heistä tuntuu ja millaisia mielenterveysongelmia syntyy”, Nyberg toteaa.

”En tarkoita, että vaikkapa sosiaalinen media olisi automaattisesti huono juttu, mutta kun verkossa tapahtuva elämä sulaa yhteen todellisen elämän kanssa, perusasiat voivat alkaa tuntua vierailta.”

Evoluution näkökulmasta ihminen ei ole muuttunut miksikään tuhansiin vuosiin, mutta varsinkin viime vuosikymmeninä ympäristömme on muuttunut todella nopeasti. Se on muuttanut yhdessä olemisen ja kommunikaation tapoja.  

”Lisäksi algoritmit alkavat muodostaa yksilöille mieluisia todellisuuksia, jotka voivat poiketa aika paljonkin tosielämän todellisuudesta”, Nyberg analysoi. 

Nyberg muistuttaa, että sosiaalinen media voi kasvattaa yksinäisyyden tunnetta varsinkin nuorilla. Tuntuu pahalta katsoa tarinoita luokkakavereiden perjantai-illan bileistä, jos itse viettää iltaa yksin omassa huoneessaan. Sellaiseen tilanteeseen näytelmän Juliuskin ajautuu.

”Teatterin on uudistuttava”

Otto Nyberg tekee parhaillaan kirjallista lopputyötään Taideyliopiston teatterikorkeakoulussa. Se käsittelee teatteriyleisöjä ja sitä, miten teatteri voi säilyttää yleisönsä nykyajassa, kun tarjolla on niin paljon laadukasta draamaa suoratoistopalveluiden välityksellä suoraan kotisohvalle.

Yksi vastaus on, että teatterin on elettävä mukana nykyajassa niin teknologisesti kuin yleisön kohtaamisenkin tasolla.

”Pitäisi miettiä, keitä varten teatteri on olemassa ja miten esitykset voisivat palvella katsojia paremmin. On otettava riskejä ja uudistuttava sekä ohjelmistollisesti, ilmaisullisesti että tapahtumallisesti, sillä vain sitä kautta voi löytyä uusia yleisöryhmiä.”

Julius – Kaukaisella tähdellä oman päänsä sisällä –esityksessä virtuaaliteknologia on otettu mukaan osaksi uudenlaista teatterikerrontaa. Lavalla nähdään muun muassa virtuaalinen roolihahmo.

Teknologinen toteutus on tehty yhteistyössä Lapin ammattikorkeakoulun ja Lapin yliopiston Virtuaalituotantostudioteknologiat –hankkeen kanssa.

Uudenlainen teatteritoteutus altistetaan heti armottomimman kohderyhmän, nuorten, arvioitavaksi. Yleisöön saapuvat esimerkiksi kahdeksanluokkalaiset Taidetestaajat.

”Nuoret ovat vaikein mahdollinen yleisö. Minua kiinnostaa tosi paljon nähdä, mikä heidän kokemuksensa Juliuksesta on. Voin vain toivoa, että se olisi sellainen, että he haluaisivat mennä joskus uudestaankin teatteriin.”

Kenties teatterista tulee jopa väylä, jonka avulla voi kohdata toisia ihmisiä.

”On otettava ensimmäinen askel”

Nybergin yksinäisyys on helpottanut kolmenkymmenen ikävuoden ohittamisen jälkeen. Nykyään hän ajattelee, että yksinäisyyden kokemus on ainakin jossain määrin osa jokaisen ihmisen elämää.

”Me olemme kaikki toisillemme muukalaisia ja jokainen painii sen kanssa, miten luoda yhteys toisiin. Kun sen sisäistää ja hyväksyy, on helpompi toimia toisten kanssa. Sen oivaltaminen on aika voimaannuttavaa.”

Ja kun sen oivaltaa, uskaltaa myös kurottaa kohti toista.

”Meillä ei ole muita vaihtoehtoja kuin ottaa ensimmäinen askel, lähettää jotain ulos itsestään toiselle ihmiselle. Ja se askel täytyy ottaa itse.”

OTTO NYBERG

31-vuotias käsikirjoittaja-ohjaaja

Opiskelee Taideyliopiston teatterikorkeakoulussa ohjaajalinjalla

Kotoisin Itä-Helsingistä

JULIUS – Kaukaisella tähdellä oman päänsä sisällä on hänen ensimmäinen ammattiohjauksensa

Näytelmän kantaesitys Rovaniemen Teatterissa 15.2.2024