Vaikeiden poikkeusaikojen jälkeen kulttuurin merkitys on jälleen kasvussa. Rovaniemen Teatterin – Lapin alueteatterin brändi ja strategia uudistuu syyskauden 2022 aikana ja teatterin strategian ytimessä on olla kaikille yhteinen arktinen päänäyttämö jatkossa. Teatterin brändiuudistuksen myötä teatterin visuaalinen ilme on päivitetty vastaamaan nykypäivää sekä strategia vastaamaan Lappia-talon toimintaa monipuolisena tapahtumatalona.

”Saimme strategia- ja brändityöhön hyvää evästystä kysyessämme asiakkailtamme teatterin merkityksestä, ja miksi Rovaniemen Teatterin on syytä olla olemassa. Teatteri on monelle elämää rikastuttava, voimaannuttava ja inspiroiva taidemuoto. Se tuottaa mielihyvää ja hoitaa sielua, on tärkeä osa hyvää elämää. Palautteiden mukaan olemme onnistuneet tarjoamaan monipuolisia taide-elämyksiä ja välittämään tunnetta. Halusimme näiden tunteiden näkyvän myös brändissämme”, kertoo toiminnanjohtaja Sari Alatalo.

Brändin ja strategian uudistamistyö aloitettiin korona-aikana, ja sitä on tehty yhteistyössä teatterin henkilökunnan ja yhteistyökumppaneiden kanssa. Uudistuksen pääteemaksi nousi aallot ja väreet, joita koskettava teatteritaide katsojilleen ympäri Lappia tarjoaa, ja joita visuaalisessa ilmeessä toistetaan Lappia-talon arkkitehtuuriin ja henkeen pohjautuvilla ratkaisuilla niin värimaailman kuin graafisten elementtienkin osalta.

”Lappia-talo Rovaniemellä on meille tärkeä koti, jonka lisäksi saamme palvella Lapin maakunnan teatterikävijöitä”, kertoo myynti- ja markkinointipäällikkö Susanne Sokero. ”Uusi logo kuvastaakin niin jäsenkuntiemme lappilaista luonnon- ja mielenmaisemaa kuin Lappia-talon katon muotojakin. Uusi brändi-identiteettimme kiteytyy sanomaan arktinen päänäyttämö, jonka ydintehtävänä on tarjota katsojille tunteiden koko kirjo pienistä väreistä isoiksi aalloiksi niin Lappia-talolla kuin Lapin maakuntien näyttämöilläkin”, Sokero jatkaa.

Asiakkaille brändi tulee näkymään yhä laajemmin Lappia-talolla, katukuvassa ja eri viestintäkanavissa. Lappia-talon palveluiden kirjoa tuodaan yhä enemmän esille, esimerkiksi esittelemällä laajemmin tapahtumanjärjestämisen palveluita. Teatteriesitykset ovat toiminnan keskiössä ja teatterin ydintoimintaa. Tulevan syksyn esityskalenterista löytyykin ennätysmäärä erilaisia esityksiä.

Uusi visuaalinen ilme ja markkinointikonsepti on luotu yhteistyössä JP Koiviston sekä Salz Agencyn kanssa.

Arktinen päänäyttämö on pohjoisen teatteritaiteen ja kulttuurin koti, joka tuottaa ystävilleen aaltoja ja väreitä. Kotimme sijaitsee Rovaniemellä Alvar Aallon suunnittelemassa Lappia-talossa, jossa järjestämme vuoden aikana noin 250 tapahtumaa. Lisäksi toimimme kiertävänä alueteatterina ja viemme esityksiä ja työpajoja Lapin kuntiin. Palveluksessamme on noin 50 teatterialan erikoisosaajaa. Uskomme siihen, että teatterikokemus sytyttää ihmisen mielessä – niin lavalla kuin katsomossa – kipinän, joka parhaimmillaan kantaa yli sukupolvien.